سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گــر تــو بیایـی غــم از دل بـرود

شیخ مرتضی انصاری

دوست عزیزمان شاهد با مسابقه ای که گذاشتن منو ترغیب کردن برم یه مطالعه ای در مورد شیخ مرتضی انصاری داشته باشم...فرصت خوبی شد کلاً معرفی کنم شیخ مرتضی انصاری رو برای کسانی که نمیشناسن این بزرگوارو:

نامش مرتضی بزرگترین فرزند شیخ محمد امین روز عید غدیر در شهر دزفول به سال 1214 در خاندان فضل و ادب تولّد یافت.شیخ از همان کودکی آثار بزرگی و نبوغ و جلالت و سرعت انتقال از سرو رویش هویدا بوده و پس از ختم قرآن و گذراندن دوران مکتب یک قسمت مهم از تحصیلات خویش را نزد عم خود شیخ حسین انصاری که از بزرگان این سلسله است خوانده.

پیش از تولد وی مادرش شبی حضرت صادق (ع)را به خواب دید و آن حضرت قرآنی مذهّب عطایش فرمود.صبحگاه خوابش را به فرزندی جلیل القدر تعبیر نمود و همان هم شد و شاید به همن جهت بوده که مادر بی وضو به او شیر نمیداد.

پدر شیخ: بنام شیخ محمد امین از علمای عالمین و مروجین دین مبین اسلام بوده و از وی سه فرزند به جای مانده شیخ مرتضی و شیخ منصور و شیخ محمد صادق و بین آنان مانند فرزندادن ابیطالب 10 سال فاصله بوده و شیخ از برادران دیگر بزرگتر وبیشتر مورد مهرو محبت پدر قرار می گرفته.

مادر شیخ:دختر شیخ یعقوب فرزند شیخ احمد بن شیخ شمس الدین انصاری است.وی از زنان پرهیزکار عصر خود و در شان او همین بس که فرزندی به دنیا تحویل داد که درطبقه روحانیت کمتر مانندی داشت.

مقام علمی شیخ و نظر بعضی بزرگان درمورد این بزرگوار:شیخ مرتضی سرآمد علمای امامیه و اکمل فقهای شیعه و بی گمان یکی از نوابغ بزرگ اسلام است.آوازه و شهرا علمی وی در تمام بلادد مسلمین رفته و کمتر کسی از اهل فضل است که بدرجه و مرتبه فضیلتش پی نبرده باشد و بعضی از رجال و فقهای این مذهب از علامه حاج میرزا حبیب الله رشتی آن مرجع عالیقدر زمان خود که بر شیخ شاگردی نموده درباره استاد خود گوید(الذی هو تالی العصمه علما و عملا)یعنی شیخ دارای شخصیت و مقامی است که باید پس از معصوم از حیث علم و عمل اورا دانست و بس.شیخ در سرعت انتقال و حل مشکلات علمیه در ادوار و قرون گذشته هم کمتر مانندی داشته.

علامه نوری در خاتمه ی کتاب مستدرک الوسائل گوید:تفضل فرمود خداوند متعال بر جابرو برون آورد از صلب او مردی را که یاری نمود ملت و دین را به علم و تحقیق و دقت و زهد و روع و عبادت و کیاست به مرتبه ای که نرسیدند به آن مقام علمای گذشته و متقدمین.و رجال علم بعد از او هم به آن مقام و مرتبه نخواهند رسید. شیخ در مقام تحقیق و موشکافی از همه علما برتر بوده.مثلا در باب بیع که بحث میکند از باب اجازه و وقف جعاله وکالت غضب قضا و غیر... برای بحث خود شاهد می اورد به خلاف سایر فقها که هنگام جمع آوری مدارک و شواهد فقط نقل اقوال همان بابا را مورد بحث قرار میدهند.

مرحوم میرزای شیرازی بارها در درس خود می فرمودنند (نمیشود از مطالب شیخ عدول کرد و به شاگردانش می فرمود شما شیخ را درک نکرده اید.سرو کارتان تنها با کتاب های شیخ است ما حیات شیخ را هم درک کرده ایم و می دانیم که شیخ کسی نیست که بتوان به راحتی از نظراتش گذشت.)شیخ از حیث علم و سایر ملکات فاضله از آیات عجیبه خداوند است. که زبان در توصیف و ستایش او عاجز و عقل از ادراک مقام فضلش کوتاه است.و در استقامت ذهن و حافظه چنان بود که بر منبر در حدود هفتاد سالگی هم در مواقع حاجت باشعار الفیه ی ابن مالک استشهاد می فرمود و گویی تازه آن را حفظ نموده.

ملامحمد نراقی درمورد شیخ مرتضی میفرمایند :استفاده  ای که من از این جوان نمودم بیش از استفاده ایی که من از این جوان نمودم بیش از استفاده ای بود که او از من برد و هم گفت در مسافرت های مختلفه زیاده بر پنجاه مجتهده مسلم دیدم که هیچ یک از ایشان به مثل شیخ مرتضی نبودند.

حاج میرزا حبیب الله رشتی گوید: شیخ را سه چیز ممتاز داشت:علم. ریاست. تقوی.عالم معاصر حاج شیخ علی اکبر نهاوندی دربیان الرفیع در کتاب روح و ریحان مذکور است که عالم نبیل آقا میرزا محمد تقی اردوبادی که از اجله علما بود از مظفرالدین شاه قاجار و او هم از یکی از علما که آن عالم فرمود زمانی که در نجف اشرف برای تحصیل مشرف بودم و در محضر ملائک منظر شیخ انصاری حاضر میشدم شبی در عالم واقعه دیدم شیطان را چند عدد افسار دردست گرفته بود من از او سوال کردم اینها برای چه به دست گرفته گفت اینها را بر سرمردم میزنم و ایشان را به سمت خود میکشم روزز گذشته یکی از اینها را بر سر شیخ مرتضی انصاری انداختم و از اتاقش تا بیرون کوچه که بر در خانه اوست کشیدم ولی درمیان کوچه از قید رها شده مراجعت کرد وقتی که بیدار شدم خود را به شیخ مشرف شدم و خواب خود را به ایشان عرض کردم .شیخ علیع رحمه فرمود:شیطان راست گفته زیرا آن ملعون دیروز می خواست بلطائف الحیل مرا گول بزند زیرا من پول نداشتم و چیزی در منزل لازم شده بود و با خود گفتم یک قران از مال امام (ع)که نزد من می باشد و معطل مانده تا وقت لازم به مصرفش برسانم به عنوان قرض برمیدارم سپس ادامیکنم.آن یک قرا ن را برداشته و از منزل خارج شده تا به میان کوچه هم آمدم همین که خواستم چیزی بخرم با خود خیال کردم که چرا من من به چنین عملی اقدام نمیام پس نادم و پشیمان شدم و به خانه مراجعت نموده و یک قران را به جای خود گذاشتم.

عباداتی که شیخ از سنین بلوغ تا آخر عمر به آنها ادامه می داد گذشته از فرائض و نوافل شبانه روزی و ادعیه و تعقیبات عبارت بودند از قرائت یک جزء کلام الله و نماز حضرت جعفر طیار و زیارت جامعه و عاشورا در هر روز. شیخ در مجاهدت با نفس بسیار کوشیده و آیینه تمام نمای فرمایش حضرت امام حسن عسکری (ع)بود که فرمود :فاما من کان من من الفقها صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً لهواه مطیعاًلامرمولاه فللعو ام ان یقلدوه...یعنی هرکدام از فقها که نگهدارنده ی نفس خود و حافظ دین خود باشد و مخالفت هوا و هوس نماید و فرمانبردار پروردگارش باشد بر عوام است که از وی تقلید کند.

واقعاً مردان پاک خدا چه سعادتی داشته و تا چه اندازه موفق و موید من عندالله بوده اندو چه مجاهدت و ریاضت ها کشیده اند.

منبع: کتاب زندگانی و شخصیت شیخ انصاری قدس سره.


+ نوشته شده در سه شنبه 91/3/23 ساعت 9:31 عصر توسط مهدیه نظرات ()